Knygą Drausmės sanatorija, išleistą Prancūzijoje, o vėliau ir Rusijoje, Eduardas Limonovas parašė 1992 m. Joje polemizuojama su garsiaja
G.Orwello socialine utopija 1984, vaizduojančia totalitarinį ateities pasaulį
kaip griežto režimo kalėjimą. E.Limonovas teigia, kad Orwellas savo niekam
tikusiu bestseleriu norėjo tik pagąsdinti sočius buržua ir tuo prisidėjo prie
priešo įvaizdžio kūrimo. Knygos Drausmės sanatorija pagrindą sudaro plati
metafora: dabartinis ir būsimas pasaulis tai švelnaus režimo psichiatrijos
ligoninė. Šiuo socialiniu šiuolaikinių visuomenių mentaliteto etiudu autorius
bando iš pamatų griauti Rytų šalyse dabar vyraujančius mitus ir dirbtines
iliuzijas apie pasakišką Vakarų civilizaciją.
Kasdienis gyvenimas bet kurioje iš baltosios civilizacijos
visuomenių, nesvarbu, ar tai būtų Vakarų blokas Europa ir jos kolonijos (JAV,
Kanada, Australija, Naujoji Zelandija, Pietų Afrika, Izraelis...), ar Rytų
(TSRS su Rytų Europos šalių kompanija), primena gerai įrengtą psichiatrijos
sanatoriją. Didžioji dauguma ligonių, pripumpuotų trankvilizatoriais, elgiasi
protingai ir klusniai. Jie patenkinti savo gyvenimu, ligonių veidai lygūs ir
įmitę. Sanatorijoje viešpatauja ramybė...
Jeigu kyla skandalas,
gailestingieji broliukai felčeriai tyliai ir profesionaliai pašalina priepuolio
metu staiga ant grindų šlumštelėjusį ligonį. Pašalina tuo nepastebimiau ir
elegantiškiau, kuo turtingesnė ir pažangesnė yra sanatorija. Primityviose,
mažiau išvystytose provincialiose sanatorijose, kokiomis neseniai buvo TSRS
ir Rytų blokas, ligonius iki šiol šalindavo grubiai, su šauksmais ir kraujo
upeliais. Užpuldavo, trypdami į žemę, laužydami rankas. Pašalindavo
skandalingai. (Vakarai labiausiai priekaištavo Tarybų Sąjungai būtent dėl
senoviškų represijų metodų, o ne dėl pačių represijų. Jie visada smerkė
nepažangų metodą, o ne pačią esmę.)
Per stipri metafora?
Karikatūra? Kodėl gi... Akivaizdūs visi drausmės sanatorijos elementai. Į akis
krenta struktūrų panašumas. Ligoniai Gyventojai. Skirtingų laipsnių ir vardų
medicinos personalas Administratoriai. Raumeningi gailestingieji broliukai
felčeriai, prievartos aparatas, laikantis klusniais įsiaudrinusius ligonius,
Policija ir Kariuomenė. Nedidelė sanatorijos medicinos personalo dalis tenkina
dvasines ligonių reikmes kultūros ir komunikacijų darbuotojai: žiniasklaidos
priemonės, intelektualai.
Sanatorijos administracija
skatina tylius, ramius, darbščius ligonius, klijuojančius kartonines dėžutes ar
besikapstančius sanatorijos sode. Idealus ligonis (pilietis) yra tas, kuris
aptarnaujančiam personalui sukelia mažiausiai rūpesčių. Idealus ligonis vaikšto
nei per lėtai, nei per greitai. Jis nesikvatoja, bet ir neliūdi. Idealaus
ligonio veide visą laiką švyti tylus draugiškas šypsnys (prisiminkime garsiąją
amerikietišką šypseną). Klijuodamas dėžutes, kapstydamas žemę, jis noriai valgo
ir neprašo, kad jį išleistų, išlaisvintų. Idealus ligonis nesiaudrina.
Audrintis pats rimčiausias
nusikaltimas sanatorijoje. Audrintis reiškia palikti tylios ramybės būseną.
Imti staiga vaikštinėti nuo sienos link sienos, šūkalioti: Išlaisvinkit mane,
aš sveikas! Yra daugybė audrinimosi variantų: šokinėjimas, tūžmingos kalbos,
reikalavimas susilpninti sanatorijos režimą, kaltinimai administracijai
sukčiavimu; sunkiausias iš jų fizinis sanitarų ir administracijos narių
užpuolimas (Aktion Direct, Armee Rouge, jei tu, skaitytojau, jau pakankamai
įsigilinai į metaforą, jei Prancūzija tau jau sanatorija...). Rimtas
nusikaltimas abejoti aptarnaujančio personalo veiksmų teisingumu.
Šiuolaikinės visuomenės ir
psichinių ligonių sanatorijos nemaloniai skiriasi tuo, kad iš psichiatrijos
sanatorijos galima tikėtis kažkada išeiti. Tuo tarpu palikti visuomenę
tereiškia pabėgti į kitą, praktiškai tokią pačią visuomenę. Iš buvusios Tarybų
Sąjungos į JAV, iš JAV į Prancūziją. Nežymūs maisto gausos, klimato,
stambių korporacijų akcininkų skaičiaus (Rytų bloke visai neseniai buvo tik
vienas akcininkas valstybė) skirtumai, nereikšmingi vietinių administracijų
veiklos ypatumai neužgožia visiško sanatorijų socialinių struktūrų tapatumo. O
taip! Niekada nenykstanti konkurencinio priešiškumo dvasia ir kilni savo
ligonių gąsdinimo misija vertė aštriai rungtyniauti tarpusavyje Rytų ir Vakarų
sanatorijų blokus. Kultūros ir ideologijos tarnautojų prievolė reklamuoti
mūsų sanatoriją, parodyti, kokia ji naudinga ir kaip skiriasi nuo kitų
sanatorijų. Visur, kur bėgtų ligonis, jis būtinai išgirsta, kad mūsų sanatorija
pati geriausia iš visų. Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad tam tikra
sanatorija tam tikram ligoniui gali pasirodyti patogesnė. Vakarietiškose
sanatorijose leidžiama, pavyzdžiui, be jokių apribojimų kaupti pinigus, o Rytų
visai neseniai tai dar buvo ribojama. Vienose (Rytų) rašyti leido viską,
tačiau ne viską publikuoti, kitose rašyti ir spausdinti galima bet ką,
sanatorijos lūžta nuo knygų, bet kaip tik dėl to ligoniai daugiau nebenori
skaityti. Dešimtys Vakarų bloko šalių praktiškai nekontroliuoja savo sienų
(taip jos susitarė), tačiau nieko baisaus neatsitinka. Kurgi eis ligonis iš
savo vietos prie sanatorinio pietų stalo? Į
nesanatorinį pasaulį, į alkaną Etiopiją? Brrr... Tik tobuli bepročiai ryžtasi
palikti kasdienę šiltos mėsos porciją. Senamadiškos sanatorijos TSRS ir Rytų
blokas iki šių dienų vis dar stengiasi kontroliuoti savo valdas...
Tariamai radikali perestroika
iš esmės nieko naujo nepridėjo prie jau egzistavusios mimikrijos, juk
mažiausiai ketvirtį amžiaus komunistinis blokas visiškai imitavo
kapitalistinę sanatoriją. Imitavo iki tokio lygio, kad tarp dviejų sanatorijų
blokų atsirado tik kiekybiniai skirtumai. Jie siekia vieno ir to paties:
gamybos ir našumo. Vienas ir tas pats gerovės rodiklis: Bendrasis Nacionalinis
Produktas. Viena ir ta pati koncepcija: iki galo išvystyti gamybines jėgas. (Ir
tos pačios priemonės: hierarchinis ir statistinis gyventojų suskirstymas
siekiant vieno jų darbo efektyvumo; griežta administratorių, komanduojančių
iš vyriausybės aukštumų, vadyba, kuriai padeda kompiuteriai, prikimšti nuogų
skaičių apie situaciją rinkose, konkurencingumą, akcijų kilimą ir kritimą.)
Abiejuose blokuose viena ir ta pati garbė sugebėti dirbti. Virš TSRS
sanatorijos kabėjo lozungas: Darbas yra sąžinės, garbės ir didvyriškumo
reikalas!, o virš amerikietiškos jam analogiškas: Didžioji Amerikietiška
Svajonė. Kurti komunizmą ir daryti pinigus siūloma taip pat DARBU.
Sanatorija pati
mechaniškiausia iš visų iki šiol buvusių socialinių konstrukcijų. Jos
pagrindinis principas remiasi ne santykiu su Dievu, ne žmonių tarpusavio
santykiais, bet žmogaus santykiu su daiktais.
Sanatorijos idealas pati
sanatorija. Ji neturi jokio tikslo ir savo buvimo pateisinimui randa priežasčių
praeityje arba nesanatoriniame pasaulyje. Istorijos procesą sanatoriniai bosai
vaizduoja kaip tiesinį žmonijos judėjimą nuo praėjusių amžių skurdo bei kančių
link istorijos kulminacijos jaukios šiandienos. Tas, kas buvo vakar, jų
nuomone, buvo siaubinga, barbariška ir verta tik paniekos, nes tada nebuvo
visuotinio išsilavinimo, automobilų ir televizorių, skalbimo mašinų ir naktinio
gatvių bei architektūros paminklų apšvietimo, kompiuterių, telefonų ir apmokamų
atostogų. Sanatorijos čiabuvis gailisi prieš jį gyvenusių žmonių, neturėjusių
blizgančių žaisliukų, baigusių savo amžių be komforto. Pasiekęs tikslą, nieko
netrokštantis (be dar didesnės gamybos ir produktyvumo) sanatorinis žmogus
tampa nuobodus. Liūdnas ir visos sanatorijos gyvenimas. Nuobodulys jame
pasireiškia ne kaip natūrali emocinė būsena, bet kaip prievarta įdiegta oficialiai
vyraujanti atmosfera. Kadangi įsiaudrinimas ir jo kraštutinės formos neviltis
ir susižavėjimas pripažinti pavojingais, sanatorija bevelijo pasirinkti
nuobodulį kaip idealų visuomeninį klimatą. Ligonius reikia apsaugoti nuo
stiprių emocijų, o nuobodulys būtent ir yra per vidurį tarp susižavėjimo ir
nevilties.